vineri, 8 mai 2020

Vitamina D si imunitatea

In urma studiilor realizate in special in timpul pandemiei Covid19 a fost scoasa in evidenta o relatie intre mortalitatea ridicata si deficienta de vitamina D. Vitamina D find numita si vitamina imunitatii. Va amintiti de zicala: "Daca nu te vede soarele te vede doctorul!"


Se mai numeşte şi vitamina soarelui, deoarece este produsă în urma expunerii la soare, dar se regăseşte şi în alimente şi suplimente. Numeroase studii au arătat că vitamina D previne boli precum cancer, diabet tip 1 şi scleroză multiplă. Printre cele mai importante roluri pe care le are această substanţă se numără menţinerea sănătăţii sistemului imunitar, creierului şi a sistemului nervos, reglează nivelul insulinei, sprijină funcţionarea plămânilor şi a sistemului cardiovascular. 

- Lipsa de vitamina D se manifestă prin 
Schimbari bruste ale starii de spirit, stari de iritabilitate
Oboseala, apatie si lipsa de concentrare
Dureri musculare si slabiciune la nivelul muschilor
Disconfort la nivelul articulatiilor
Transpiratie excesiva
Probleme dentare, sangerari/gingivita
La copii, prin probleme de creştere. 

Studiile recente arata ca deficienta prelungita de vitamina D duce la boli autoimune:
https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamin-d/


Soarele ajută la absorbţia a 80% din doza zilnică de vitamina D, dar o poţi găsi şi în ulei de peşte, ficat, gălbenuş de ou şi lapte. 
Dacă nu ai suficientă vitamina D în organism, este recomandat să o administrezi cu suplimente de calciu. Doza zilnica recomandata este de aprox 800UI. In cazul deficientelor suplimentul recomandat este de 2000UI (solicitati sfatul medicului inainte de a lua doze mari de vitamine)

Printre studiile concludente enumeram urmatoarele:

1. Legatura intre mortalitate ridicata covid19 si deficienta de vitamina D

https://www.sciencealert.com/covid-deaths-are-being-linked-with-vitamin-d-deficiency-here-s-what-that-means

2. Mortalitatea ridicata a persoanelor de culoare in SUA si UK. Se explica print faptul ca persoanele cu pielea inchisa la culoare sunt adaptate la zone cu radiatie solara puternica si vor avea un nivel normal de vitamina D in acele zone. Atunci cand va fi relocata intr-o zona temperata va avea parte de mult mai putina radiatie solara si va avea un nivel scazut de vitamina D (daca nu foloseste suplimente). Astfel se poate explica si procentul mare de persoane de culoare in emisfera nordica care sufera si de alte boli grave: diabet, hipertensiune.

https://www.youtube.com/watch?v=YHW5jkVyLYM
https://www.nationalgeographic.com/history/2020/04/coronavirus-disproportionately-impacts-african-americans/

3. Legatura intre vitamina D si preventia diabetului
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2426990/

4. Legatura intre vitamina D si preventia cancer.
https://www.medlife.ro/articole-medicale/vitamina-d-creste-sansele-de-supravietuire-ale-bolnavilor-de-cancer-de-colon-studiu.html
https://www.mediafax.ro/stiinta-sanatate/carenta-de-vitamina-d-asociata-cu-cancerul-si-cu-bolile-sistemului-imunitar-7038363


In concluzie ajuta dar nu este asa simplu!

Nu este destul sa iei vitamine si sa te astepti sa nu ai nici o problema de sanatate. 

Nu putem elimina riscurile de sanatate: poluarea, substantele chimice care exista in legume, fructe, carne, dar putem reduce riscurile alegand un stil de viata cat mai sanatos:

1. Hormonii de stres (adrenalina, cortizol) inhiba absorbtia de vitamina D in organism. Astfel stresul pshic va distruge in timp sistemul imunitar. Chiar daca aveti probleme la munca/ in familie incercati macar pe o perioada a zilei sa va plimbati in aer liber si sa va ganditi la lucrurile pozitive.

2. Bautul cafelei/ bauturilor energizante cu cofeina in cantitati mari are ca rezultat producerea de hormoni de stress astfel avem acelasi rezultat - neasimilarea vitaminei D. Hormonii de stress opresc dezvoltarea si regenerarea corpului. Consumati cu masura.

3. Daca nu dormim suficient si ne facem un obicei sa bem energizante /cafea obtinem acelasi rezultat. Organizati-va activitatile zilnice sa puteti dormi 6-7 ore noaptea. In timpul somnului corpul se reface fizic si psihic.

4. Daca muncim noaptea (la lumina artificiala) iar ziua ne odihnim acasa si nu avem parte de soare vom suferi de deficiente de vitamina D. Nu stati la televizor ci faceti miscare si iesiti la soare.

5. Daca stam toata ziua pe scaun la munca/ in masina/ acasa pe canapea (nu avem activitate fizica intensa) nu vom oxigena corect toate organele/celulele si organele vor incepe sa cedeze. Cand veniti de la serviciu iesiti la o plimbare scurta, dimineata dupa ce va treziti  si va spalati nu mai beti cafeaua cu o tigara ci faceti minim 10 flotari sau abdomene si 10 genoflexiuni.

6. Incercati sa aveti o dieta echilibrata. Legume, fructe, carne, oua, produse lactate pe cat se poate gatite in casa. Nu inlocuiti masa de pranz cu un corn sau "pesmeti cu arome".

Lista poate continua...idei?

Alte referinte:
https://ro.wikipedia.org/wiki/Vitamina_D
https://www.secom.ro/articles/vitamina-d3-beneficii-pentru-trei-sisteme-ale-organismului
https://www.youtube.com/watch?v=ZwwTBF14Plc
https://www.youtube.com/watch?v=pKvrDqwEHNM

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu