duminică, 25 iulie 2021

Stresul ma omoara

 Stresul este un termen utilizat pentru orice factor care imi provoaca o stare de tensiune sau de alarma a organismului. Daca imi induc aceasta stare pe termen lung se va ajunge in timp la imbolnavire.

Factorii de stres induc un raspuns al sistemului imunitar care va pune tot organismul in modul alarma.

-poluare sau fumat- sistemul imunitar incearca sa refaca capacitatea plamanilor

-excesul de cafea, bauturi energizante - corpul este inundat de hormoni de stres pentru a mentine corpul activ

-alcool - sistemul imunitar va incerca sa proceseze alcoolul si sa refaca capacitatea ficatului

-stresul psihic - il produc constient atunci cand am probleme in familie sau la munca. Persoanele introvertite vor procesa mental zi si noapte ganduri, nu se vor odihni, vor predomina sentimentele de tristete ,furie, razbunare (depresie), persoanele extrovertite vor "afisa" excese de furie care vor genera hormoni de stres pe termen lung.

Ar fi de adaugat ca atunci cand am probleme dar le rezolv cu succes si inchei ziua multumit/ implinit nu generez hormoni de stres pe termen lung.

Cand se suprapun mai multi factori de stres, sistemul imunitar nu mai face fata sa controleze hormonal si sa tina sub control functionarea corpului si vor se vor manifesta diverse simptome: probleme digestive (hormonii de stres afecteaza functionarea si dezvoltarea microbiomului), oboseala,  deficiente de vitamina D, calciu, scaderi anormale in greutate, probleme cu dantura, chisturi, infarct, dereglări hormonale, forme de cancer.

Daca nu imi dau seama ca am o problema...Dumnezeu sa aiba grija de mine...imi voi da seama doar cand ajung la medic in faza terminala.

Daca imi dau seama ca am o problema atunci trebuie sa iau masuri. In primul rand fumatul , excesul de cafea acopera simptomele si sunt primele la care trebuie sa renunt.

 Atunci cand imi este somn corpul imi spune ca trebuie sa dorm pentru ca sistemul imunitar sa-mi refaca corpul. 

Sa vedem ce pot face: 

sunt unele lucruri pe care le pot controla: fumatul, bautul, mancarea, somnul (daca lucrez in ture, evit alti factori de stres si incerc sa ma odihnesc). Unele lucruri nu le pot controla, cum ar fi poluarea, dar le pot limita sau contracara (caut sa ma plimb in parcuri departe de arterele circulate). Daca locuiesc intr-o zona poluata, ma mut in alta parte.

Chiar daca este usor sa dau vina pe stresul psihic pot invata sa aleg la ce ma gandesc. Exemplu daca observ ca nu dorm pentru ca am mintea ocupata cu probleme, respir usor, regulat repet in minte "trebuie sa ma linistesc si sa dorm" si imi eliberez mintea de probleme, ma gandesc la ceva placut linistitor (mare sau pe munte) si respir din ce in ce mai usor. Pentru o functionare optima a sistemului imunitar ar trebui sa adorm pana la ora 23. (ca sa pot face asta trebuie sa ma trezesc dimineata la ora 6-7 nu la 10 ziua). Pe scurt invat sa-mi golesc mintea, sa meditez.

Pentru a-mi reface organismul pot incerca urmatoarele:

Sanatatea porneste de la sistemul imunitar care este format si din microbiom (totalitatea bacteriilor din sistemul digestiv dar si de pe piele). Pentru a mentine microbiomul sanatos urmaresc:

-sa evit alimentele cu conservanti care omoara bacteriile bune din sistemul digestiv. Medicamentele si antibioticele distrug microbiomul.

-sa refac mucoasa intestinala (casa bacteriilor bune dar si scutul de protectie al corpului). Cele mai bune solutii sunt supele stock (vezi dieta GAPS). Este o supa concentrata, se fierbe timp de 2-3 ore carnea impreuna cu oasele. Aceasta supa va deveni gelationoasa cand se raceste. Strabunii nostri ne-au lasat mostenire racitura pentru acest scop (cea facuta traditional nu cu gelatina). Din aceast acategorie ar face parte si ciorba de burta.

-sa hranesc microbiomul cu fibre (legume, fructe, cereale integrale)

-sa repopulez microbiomul cu bacterii din alimente fermentate: varza, legume murate natural (nepasteurizate), iaurturi (chefir, sana) - ma inspir din dieta Mediteraneana.

-stresul psihic va duce la distrugerea microbiomului asa ca trebuie sa exersez sa nu ma stresez. Atunci cand am probleme sa nu-mi plang de mila si sa nu caut sa ma razbunam pe cei care mi-au creat problemele. Ma ajuta daca ma gandesc ca atat ii duce mintea- atat pot ei, nu trebuie sa-i judec eu. Eu sunt responsabil de drumul meu in viata si pot sa ma gandesc la ce am de facut sa-mi fie bine.

-Vitamina D din uleiul de ficat de cod impreuna cu Calciu, Magneziu vitamina K suplimente pentru sezonul rece. Daca nu stau vara la soare continui cu suplimentul si in sezonul cald.

-Exercitii fizice. Mai ales daca imi petrec mare parte din zi la birou, ma plimb, alerg, fac flotari sau abdomene dimineata (in loc de o cafea). Exercitii de respiratie (Wim Hof Method Breathing)


https://youtube.com/playlist?list=PLB6IlQUXEWpkXq7EhexdWwR8X24VkRG6x

https://youtube.com/playlist?list=PLB6IlQUXEWpmCWjb8kglc-YTnY6xmDNH-


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu