duminică, 3 octombrie 2021

Motivatia. Cum ar trebuie sa lucram intr-o companie?

Ca sa fim productivi nu ar trebui sa mergem la locul munca doar ca sa treaca timpul si sa luam un salariu. Ar trebui sa ne implicam si sa ne indemnam unii pe altii sa facem asta. Sa cautam sa producem mai bine, mai repede si sa gasim solutii la problemele aparute.

1. Trebuie sa stim ce avem de facut. Citim fisa postului, daca nu este completa "ni se va spune" ce avem de facut sau ce "responsabilitati" avem.

2. Trebuie sa stim cum sa facem. Aici avem proceduri pentru fiecare operatiune (daca organizatia este maturizata), pentru comunicarea in companie avem Regulamentul de Organizare si Functionare. Daca nu sunt stabilite, le facem singuri. Daca nu stim, colegii sau sefii nostrii ne vor invata.

 Sa facem procedurile noi este simplu: pentru a obtine rezultatul dorit imi notez pasii necesari pentru a ajunge acolo. Daca apar situatii in care rezultatul nu este cel dorit revizuiesc  pasii sau mai adaug cativa in plus. 

Pana aici suntem roboti. Mai departe, cand sunt incluse si alte persoane in ecuatie, suntem oameni, intervin emotiile, dinamica interactiunilor intre oameni, iar procedurile nu sunt solutia, ci comunicarea (asertiva). 

3. Trebuie sa stim de ce facem. Care este motivatia?

-financiare (salariul)

-emotionale: recunoastere, putere, importanta, securitate, incredere, mandrie, altruism etc. (sentimente care genereaza hormoni de placere)

In ambele cazuri vom avea nevoie din ce in ce mai mult pentru a ne simti bine, pentru a fi motivati sa trecem peste probleme. La un moment dat pot aparea conflicte cu valorile noastre interne si putem ajunge sa facem rau celor din jur pentru a obtine mai mult. De aceea este nevoie ca empatia sa primeze. Daca nu sunt o persoana emotiva (empatica) va trebui sa deduc logic daca actiunea sau cuvintele mele vor duce la suferinta unei persoane/grup.

Din pacate nu suntem perfecti si nu ne putem controla emotiile asa cum dorim. Am observat de prea multe ori interactiuni care au ca rezultat suferinta emotionala si apoi pierdera increderii si a dorintei de implicare, preoteste, demisie. Faptic se manifesta prin exprimarea nemultumirilor angajatilor (atunci cand oamenii nu se simt bine la locul de munca, nu isi dau seama de ce, asa ca "vinovatul" este salariul prea mic), apoi conflicte intre colegi/departamente scaderea productivitatii, iar la final se manifesta nemultumirea conducerii care se resfrange iar asupra angajatilor si se ajunge la un lant al slabiciunilor:

exemple de interactiuni:

1. un coleg imi spune ca fac prea multe pentru un salariu atat de mic.
2. un coleg se lauda ca i s-a marit salariul peste medie sau minte ca i sa marit salariul doar ca sa vada reactia mea.
3. un coleg imi povesteste ca un subaltern / coleg (cu mai putine responsabilitati decat mine) a vorbit direct cu conducerea si a primit un salariu mai mare decat al meu
4.  colegi care vorbesc mare parte din zi despre cat de greu le merge in general dar si din cauza ca au salariul mic si muncesc mult.
5. colegi care cauta sa se certe din orice motiv doar ca sa demonstreze ca au "oale mari". Persoane care imi cauta greseli si "ma spun" sefilor sau ma ameninta ca ma dau afara (chiar daca nu au nici o functie de conducere). Atentie cand acesti oameni ajung sa fie promovati in cadrul societatii. Aici sunt incluse persoanele agresive verbal (bullying) sau cu comportament narcisist. 
6. colegi care se plang la sefi ca ei fac toata treaba si muncesc pe rupte iar TOTI ceilalti nu fac nimic. Iar atentie cand aceste pesoane sunt promovate in cadrul societatii. Cand apar aceste promovari veti vedea ca nemultumirea angajatilor este deja generalizata, iar conducerii nu-i mai ramane decat sa mareasca salariile la toata lumea ca sa se linisteasca apele (pentru o perioada)
7. colegi sau sefi care devini stapani peste ceilalti, dau ordine si vorbesc agresiv.
8. glume la adresa colegilor: "iar o freci", "ai dat buleala" etc.
9. am observat de multe ori colegi noi extrovertiti care se implicau si doreau sa lucreze (dar poate foloseau o comunicare prea directa) si erau luati "de sus" de cei vechi, ajungeau sa-si arate frustrarea si plecau din companie. Introvertiti care doreau sa lucreze dar nu stiau cum (nu solicitau ajutorul) si de frica sa nu strice, sa se faca de rusine erau judecati de ceilalti ca nu se implica iar apoi plecau din companie.

Pentru ca o companie sa functioneze optim ar trebui ca angajatii sa fie motivati sa fie intr-o competitie cu ei insasi (sau cu alte companii, nu cu colegi/ departamente din aceeasi companie), sa colaboreze cu ceilalti colegi pentru binele tuturor, sa aiba incredere unii in ceilalti. In studiile de comportament (animale sau oameni), un grup de indivizi care colaboreaza va invinge intotdeauna un grup mai mare de indivizi care nu colaboreaza.

Practic ce recomandam?
- bonusurile se impart la toti angajatii (toti "trag" impreuna pentru binele lor si al companiei)
- venituri transparente (de aici va rezulta si o dinamica a veniturilor echitabila pentru angajati)
- salariile angajatilor se calculeaza in functie de responsabilitati/ indeplinirea responsabilitatilor printr-o formula transparenta (grila de salarizare), astfel incat noii angajati care fac acelasi lucru ca cei vechi (sau trec printr-un proces de invatare pana ajunga sa faca acelasi lucru) sa nu primeasca un salariu mai mare doar pentru ca au facut "impresie buna". Nu este vorba despre ce stii sa faci si ce faci pe acel post in cadrul companiei. Daca primesti responsabilitati in plus automat va creste si salariul/venitul. Aici conteaza si increderea acordata angajatorului, daca este corect cu angajatii sai.
- rolul sefilor este sa le ofere suport subalternilor (sa-i ajute, nu sa-i controleze si sa "dea cu biciul"). Pentru asta mare parte din programul lor zilnic sa fie dedicat subalternilor si o mica parte altor responsabilitati.
Ex un inginer sef de departament are ca prioritate sa-si ajute subalternii cand acestia au nevoie si apoi sa proiecteze. Daca un subaltern greseste intrebarea sa fie "cu ce te pot ajuta sa nu se mai intample" si nu "de ce AI GRESIT"
-conditii decente de lucru (inclusiv la toalete).
-echilibru intre timpul petrecut la munca si cel de acasa, ore suplimentare platite.


https://youtu.be/IJyNoJCAuzA
https://youtu.be/ENIwAZZw8J0
https://www.researchgate.net/publication/343777244_Exploring_the_Interactions_of_Factory_Workers_in_China_A_Model_Development_Using_the_Grounded_Theory_Approach
https://time.com/5353848/salary-pay-transparency-work/
https://www.linkedin.com/pulse/why-keep-employee-salaries-confidential-supriya-thankappanhttps://youtu.be/eP38Cxve5xY

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu